31 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه ای که در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شده است، چاقی عامل خطر مهمی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 است، و همچنین یک خطر مستقل برای عوارض قلبی عروقی و مرگ و میر می باشد. علاوه بر این ارتباط نزدیکی با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 دارد.

شایع ترین بیماری کبدی در کودکان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است که ارتباط قوی با مقاومت به انسولین و چاقی دارد. اگرچه نارسایی انسولین مشخصه دیابت نوع 1 (T1D) است، افزایش نرخ چاقی دوران کودکی در میان بیمارانمبتلا به دیابت نوع 1،یک عامل خطر مهم برای NAFLD در این جمعیت است. هیچ فاکتور خطر اثبات شده ای برای NAFLD در کودکان مبتلا بهT1D وجود ندارد.

محققان گفتند: با توجه به کمبود داده‌ها در مورد شیوع NAFLD در گروه های مرجع با سن و نمایه ی توده ی بدنی همسان در کودکان و رابطه قوی بین چاقی و NAFLD، یک گروه کنترل مناسب‌تر، با ویژگی‌های خطر مشابه، مورد نیاز است تا تأثیر اتکا به انسولین و مدیریت گلایسمی را بر چربی کبد در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 آشکار کند.

در این مطالعه یک گروه  از کودکان چاق همسان از نظر سن بدون دیابت نوع 1، به عنوان گروه کنترل شرکت داشتند. محققان شیوع NAFLD را با استفاده از FibroScan، در کودکان چاق و غیرچاق با و بدون دیابت نوع 1، مشخص کردند. همچنین روابط بین امتیازCAP[1] و نشانگرهای بالینی را بررسی نموده و بهترین آستانه را برای نشانگرهای بالینی رایج در پیش‌بینی NAFLD در کودکان مبتلا بهT1D تعیین کردند.

همچنین در یک مطالعه ی مقطعی، کودکان چاق بدوندیابت نوع 1با کودکان مبتلا بهT1D در طیفی از شاخص توده بدنی (BMI) مقایسه شدند. از تکنیک الاستوگرام گذرا با کنترل ارتعاش VCTE)( برای تشخیص استئاتوز کبدی به روش نیمه کمّی استفاده شد. ارتباط بین نمراتCAP  و پارامترهای بالینی با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی عملکرد تشخیصی تعدادی از نشانگرهای بالینی در مقابل وضعیت NAFLD همانطور که توسط CAP نشان داده شده است با استفاده از آنالیز منحنی گیرنده-اپراتور (ROC) انجام شد.

نتایج تحقیق به شرح زیر است:

·        نمرات CAP در 16% (6 نفر) از بیمارانT1D غیر چاق و دو سوم از کودکان چاق بالا بود که نشان دهنده NAFLD است.

·        صرف نظر از تشخیص T1D، شرکت کنندگان چاق با افراد غیر چاق در بسیاری از ویژگی های آزمایشگاهی و بالینی متفاوت بودند.

·        در تمام افراد از جمله زیر گروه غیر چاق مبتلا به دیابت نوع 1، امتیاز CAP به طور قابل توجهی با BMI، کلسترول HDL و HbA1c مرتبط بود.

·        مهمترین عوامل پیش بینی کننده سن، کلسترول HDLو ALT در میان شرکت کنندگانی بود که فقط چاق بودند.

·        عملکرد تشخیصی BMI،HDL-c  ونسبت BMI/HDL برای پیش‌بینی NAFLD در همه افراد در محدوده خوب تا عالی بود، اگرچه عملکرد این پارامترها برای گروه‌های فقطT1D یا فقط چاق متفاوت بود.

نویسندگان اظهار داشتند که کودکان چاق مبتلا به دیابت نوع 1 دارای یافته‌های بالینی و تصویربرداری مشابه با کودکان بدون دیابت با سطوح مشابهی از چاقی هستند.

تشخیص NAFLD در کودکان مبتلا به T1D، به ویژه آنهایی که چاق هستند، ممکن است بر اساس  BMI،HDL-c  و نسبتBMI/HDL  امکان پذیر باشد. همچنین، غربالگری برای NAFLD باید برای کودکان چاقی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، در نظر گرفته شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/obesity-strong-predictor-of-liver-steatosis-in-children-with-type-1-diabetes-101473

 



[1] یک پارامتر معتبر برای تشخیص استئاتوز کبد میباشد که با کمک ضریب نفوذ امواج فرا صوت به محدوده ی مناسب و مشخصی از کبد (مسیر رفت و برگشت)، میزان تجمع چربی در سلول های کبدی را به طریق کاملا غیر تهاجمی اندازه گیری کرده و به صورت کمّی گزارش می کند.